Short-cuts til mine sider:

13. dec. 2010

Finsk papir-stjerne DIY

Altså, jeg er nok lidt typen som nogle gange bare MÅ vide hvordan man laver ting, før jeg kan slappe af, og sådan havde jeg det også forleden da jeg så min søsters nabos vinduespynt!! Så jeg drønede hjem og googlede, for at finde pynten og lave den selv. Det er imidlertid ikke dét jeg vil lave en DIY om (måske den kommer én af dagene?!!), men noget andet jeg faldt over på
 vejen rundt i Google-land, nemlig de smukke finske papir-stjerner som den ovenfor.


 Start med at klippe/finde 12 lige lange og lige brede strimler (stjernestrimler er fortrinelige, og gode til nybegyndere) men man kan også, som undertegnede, klippe ca. 1 cm. brede strimler i gavepapir med mønster på begge sider. Derudover skal du bruge lim/dobbeltklæbende tape og en saks.

Kat tilføjer:
Hvis man laver den med kraftigt karton, det der lækre noget, scrapdamerne bruger, der er glat og farvet på begge sider, så er dobbeltklæbende tape IKKE nok. Lortet springer op efter nogle dage:( Til gengæld er Panduros lim rigtig god!

Jeg har lavet mine noget mere buttede med kortere strimler, det er også fint.
 Fold strimlerne midt på for at finde midten, og læg derefter 2 strimler som et kryds, hvor midterne skærer præcist over hinanden og lim dem sammen.
 Herefter skal du begynde at flette. Læg 2 andre strimler på hver side af den ene, så der er lidt mellemrum (sørg igen for at det er så præcist som muligt, men øjemål er dog ok) og lim dem fast så de ligger skiftevis ovenover og nedenunder den tværgående.
 Fortsæt på samme måde på den anden led, så det til sidst ser således ud (se ovenfor). Husk at lime sammen, så strimlerne ikke glider.
 Så skal du til at lave 'takkerne' på stjernen. Drej de 2 strimler i 'hjørnet' og lim dem sammen så de er let tvundne. Gør det samme ved de 3 andre hjørner, til du har 4 stjernetakker, og 4 strimler der ligger løst.

Voila, nu er du næsten halvvejs.
Herefter laver du endnu en stjerne, magen til den som du har lavet - hvis du ønsker det kan du evt. bruge andre farver for at få et alternativt udtryk.
 Læg nu stjerne med 'bagsiderne' mod hinanden, og flet de løse strimler ind over/under stjernetakkerne. Nu skal du fatte limstiften, og lime de løse strimler fast på hver sin stjernetak - alt efter hvor langt inde du limer, bliver stjernen tykkere/smallere.


Sidste punkt i DIY'en er, at du skal klippe det overskydende papir af takkerne, så de bliver lækre og lige.




TILLYKKE med din fine stjerne, som nu bare mangler en snor for at kunne pynte og pryde ethvert hjem!

11 kommentarer:

  1. Hvor er den fin DIN stjerne, for jeg opgav altså inden jeg kom i gang - kan du ikke bare sende en til mig Jane :-) (Min dårlige humor - fnis fnis jeg griner selv).
    Det er altid dejligt at kommer forbi din blog - december hilsner herfra :-)

    SvarSlet
  2. Hehe ... det er altså ikke så svært, som jeg får det til at se ud ... gnæk! Håber sgu ikke alle læserne giver op før de kommer igang, for så er min til som DIY-forfatter vist ganske kort!!
    Men fedt at det er hyggeligt at kigge her forbi ... også selv om man ikke lærer en skid!! Fnis.
    Lækker december til dig og alle de andre også!!
    Kh. Jane

    SvarSlet
  3. Hvor sjovt, Jane! Jeg har lige siddet og lavet nogle stykker, der kommer med på marked i weekenden:) Tror også der kommer en på toppen af juletræet.

    Må jeg tilføje?

    Hvis man laver den med kraftigt karton, det der lækre noget, scrapdamerne bruger, der er glat og farvet på begge sider, så er dobbeltklæbende tape IKKE nok. Lortet springer op efter nogle dage:( Til gengæld er Panduros lim rigtig god!

    Jeg har lavet mine noget mere buttede med kortere strimler, det er også fint.

    Love,
    Kat

    SvarSlet
  4. Wow. Fantastisk stjerne Jane. Den er bare glad, fin og juleagtig på samme tid! Det vil jeg også prøve. God aften

    Kh. Mette

    SvarSlet
  5. @Kat ... Hehe, naturligvis må man tilføje. Smider straks din kommentar op i indlægget, så alle kan få glæde af dine erfaringer! :-)

    @Mette - Tak, jeg er altså også selv ret vild med den!

    SvarSlet
  6. Hej Jane,
    Hvor er de fine - dem må jeg vist også lige lave et par stykker af:-)
    Mvh Anne-Mette

    SvarSlet
  7. Kære Jane
    Sikken en smuk stjerne!
    Det skal da prøves!

    SvarSlet
  8. Vi er 7 tøser, der skal prøve kræfter med den i morgen - en rigtig julehyggedag.

    SvarSlet
  9. FEDT at nogen stadig bruger min DIY, så rigtig god fornøjelse i morgen!

    Og rigtig glædelig jul anno 2011, allesammen! <3

    SvarSlet
  10. godt til skole arbejde

    SvarSlet

Tusind tak fordi du har tid og lyst til at lægge en kommentar! Det er bare SÅ dejligt med feedback!! :-)
Ha' en rigtig fantastisk dag!

Related Posts with Thumbnails