Short-cuts til mine sider:

1. jun. 2011

DIY med gardinringe #1



Hæklet blomster-bordskåner!

Hér er tale om en helt igennem simpel konstruktion af garn rundt om gardinringe - tilsæt kun tid, hæklenål, stoppenål og saks + basale færdigheder udi hæling, og så har du en bordskåner i allerbedste sommer-flower-power-stil!!

For at lave én magen til den jeg har lavet skal du anskaffe dig (... altså hvis du ikke har det i forvejen!!):

  • Bomuldsgarn i hvid, gul og 2 forskellige grønne nuancer (man kan evt. nøjes med 1)
  • 7 stk. gardinringe - gerne i træ, men træ-look-a-like i plastic fungerer faktisk også!! 
  • Saks
  • Stoppenål
  • Godt humør 

(... MEN det er naturligvis HELT vildt SKØNT hvis du selv har andre forslag til farver og design - kun fantasien sætter grænser!!)

De hvide ringe:
Hækl 1 omgang fastmasker rundt om ringen - jo flere jo bedre, så du har dækket ringen helt!
Derefter 1 omgang fastmasker i dem fra sidste omgang - de sidder af og til så tæt at det er nødvendigt at springe en fastmaske over - det er ok! (Er det ikke fantastisk med så u-striks en opskrift?!)

Den gule ring:
Hækl med gult som med hvidt så der er ialt 2 rækker fastmasker!

Derefter brug den mørkeste grønne! Da du ikke skal have et bestemt antal fastmasker i denne opskrift skal du sjusse dig til hvor langt fra hinanden 'bladene' skal sidde. Jeg har ca. 6 fastmasker mellem 'bladene'. Sæt evt. et stykke garn med mellemrum før du begynder omgangen, så du kan se hvor midten af 'bladene' skal være.

Start et vilkårligt sted og hækl 3 fastmasker, *spring 2 fastmasker over, 7 dobbelte stangmasker, spring 2 fastmasker over, og derefter fastmasker til næste 'blad'* (her gentages fra *til*) fortsæt omgangen ud så der er 6 'blade'!

Skift til den lyse grønne: fastmasker til 'blad' begynder. I de 7 dobbelte stangmasker hækles som følger: 1 fastmaske, 2 fastmasker, 2 halve stangmasker, 1 dobbelt stangmaske + 2 luftmasker + 1 dobbelt stangmaske, 2 halve stangmasker, 2 fastmasker, 1 fastmaske!
Herefter igen fastmasker til du kommer til et 'blad' og omgangen ud. Hæft ender!

Montering:
Sy eller hækl de hvide sammen 2&2, hvorefter de samles til en ring og sættes sammen (det er den bedste måde at 'ramme' det rigtige sted at samle dem).

Læg den sidste ring ovenpå og fastgør den til de hvide - det er valgfrit om 'bladene' skal sidde og flagre eller være fastsyede!


Idé/Tip:
Da jeg ikke selv har taget min bordskåner i brug kan jeg ikke sige hvor beskidt den bliver, men jeg har tænkt en tanke som jeg gerne vil dele med jer!
Jeg har forsøgt mig lidt med 'maling på ler med garn', og har opdaget at bomuldsgarn + billig trælim (vandfast) giver en utrolig holdbarhed og kan vaskes rent! Derfor kunne man (læs: I, mine dejlige læsere!) forsøge jer med at se hvad der sker hvis man 'vasker' bordskåneren i trælim. Man opnår naturligvis ikke det bløde, lækre look, men holdbarheden bliver rigtig god og farverne flotte og klare! (Sig gerne til hvis I afprøver det, så skal jeg nok vedlægge 'anmeldelsen' her på indlægget!)

Rigtig god fornøjelse!!


P.s. Jeg erkender at hækle-DIY'er ikke er min stærkeste side, så spørg endelig hvis min 'frie' opskrift ABSOLUT ikke giver mening - så bistår jeg gerne med hjælp! ;-)

3 kommentarer:

  1. Det er så nu jeg fortryder jeg ikke tog den kasse der stod med 75 (mindst) gardinringe sidst jeg var på genbrug. Hm,typisk, og nej det var ikke i Horsens ;)Super ide, for tiden med nisser og hæklede guldkuvertringe er vel lidt forbi, eller ?

    SvarSlet
  2. Hep hey - sikke en fin ide til brug af de dersens gardinringe! Og flot DIY!

    SvarSlet
  3. WOW, Jane hvor er du god :)

    SvarSlet

Tusind tak fordi du har tid og lyst til at lægge en kommentar! Det er bare SÅ dejligt med feedback!! :-)
Ha' en rigtig fantastisk dag!

Related Posts with Thumbnails